Etter nok en amerikansk frokost dro vi kl 8.30 fra hotellet. Når vi kom frem til Kent rigget vi oss opp, satte kaffekvernen igang og fant frem til godstolene. Deretter snakket vi litt rundt hva vi hadde gjort igår og hva vi ønsket å gjøre idag. Målet var at vi skulle ha nok et eksperiment klart til testing i løpet av dagen.
Litt over kl 09 hadde vi et møte med Charles, vår kontaktperson i Elixia. Dette ble et veldig fruktbart møte hvor vi fikk svar på en del sentrale spørsmål. Blant disse var å finne motivasjonen deres for hvorfor verv-en-venn kampanjen var så viktig. Man ønsker å digitalisere og automatisere hvordan en bruker blir medlem og hvordan en bruker kan verve andre. Elixia ønsker også på sikt å redusere kostnader i prosessen for å skaffe nye medlemmer, og ser på slike løsninger som en måte å hjelpe til med dette på.
Det å få til et produktivt møte så tidlig på dagen ga god stemning og det var bare å begynne med eksperimenter. Vi ønsket å lære så mye som mulig på kortest mulig tid.
Etter brainstorming og diskusjoner og en hel masse post-it notes satt vi opp en oversikt over hva vi først ville ta tak i. Vi begynte med å spørre oss selv om hva som er viktig for Elixia og hva som er viktig for medlemmer. Nå som ønsket var å i større grad digitalisere hverdagen til et Elixiamedlem, var det viktig for oss å få klarlagt hva motivasjonen er for at medlemmene skal bruke Elixia sine sider.
Vi fikk gode indikatorer med Google Analytics, der kunne vi se hvilke sider som har stor treffprosent og som er i flittig bruk. Kanskje vel så viktig fikk vi se hvilke sider som har høy “drop”-prosent, hvor brukere faller fra og ikke navigerer videre.
Google Analytics er et komplisert og kraftig verktøy, og vi merket fort at det antagelig er mye mer vi kan gjøre enn vi vil finne ut av i løpet av en uke. Kent la ut en melding på twitter hvor han averterte etter personer som kunne lære oss Google Analytics en time per dag ut uken. Dette viste kraften av å ha 50K+ følgere, og vi fikk inn flere svar på denne forespørselen innen få minutter! (Dessverre ingen seriøse nok, men veldig spennende å se noe sånt skje likevel).
Et av de største områdene vi så forbedringspotensiale i tillegg til faktisk trafikk til verv-en-venn sidene var å redusere friksjon for et medlem for faktisk å fylle ut skjema og starte verveprosessen.
Etter å ha snakket med Elixia-selgere ble det klart at leads uten telefonnummer er nærmest helt ubrukelige for dem. Derfor lagde vi en ny versjon av siden, denne gangen uten epost og med telefon som påkrevet felt.
For å få testet dette med litt brukermasse blir det sendt ut et nyhetsbrev til 1000 medlemmer med lenke til verv-en-venn siden i morgen. Vi gleder oss til å logge inn igjen for å se på resultatene!